Vår strategi de neste årene

Hva skal til for å kunne etablere Start på øvre halvdel av Eliteserien, og hvordan skal vi komme dit? Det er utgangspunktet for vår strategi for de neste tre årene.

Annonse:

De siste ukene har hele klubben, og våre samarbeidspartnere, fått presentert det pågående strategiarbeidet i klubben. Målet er å etablere Start i Eliteserien med en bærekraftig økonomi, og å «levere de beste sportsopplevelsene på Sørlandet».

Strategiplanen har fått navnet «StartUp» og har vært jobbet intenst med over lengre tid. Det er et levende dokument, men klubben går nå inn i fasen der strategi og planverk skal settes i operasjon.

Robin Reed, styreleder i Start En Drøm As, har de siste ukene holdt presentasjoner om dette strategiarbeidet for alle i klubben, seniorrådet i Start og for våre samarbeidspartnere.

Last ned og se hele PowerPoint-presentasjonen her

 -   I dette arbeidet har vi brukt mye tid på å se på historien og å finne frem tall og data som gjør at vi kan sette tydelige objektiver og mål. Da må vi først se på hvor vi er, både sammenlignet med resten av fotballverden og sammenlignet med andre norske klubber, sier Reed.

-   Vi må være ærlige på hvor vi er i dag, og på det vi ikke har lyktes med de siste årene. Nå handler det om å bygge opp Start igjen, men et mer solid fundament.

Det overordnede strategiske målet er at Start skal «Levere de beste sportsopplevelsene på Sørlandet i 2023».

-   For å klare det må hele klubben jobbe målrettet, fokusert og disiplinert. Vi har definert syv strategiske byggesteiner for å få dette til, sier Reed.

-   Vi begynner med å lage en tydelig forretningsplan, og sette en kompetent og god administrasjon. Vi må ha grunnmuren på plass først. Vi begynte nok litt i feil ende da Start En Drøm kom inn i 2017 og 2018, der vi ville gjøre for mye for kjapt, sier Reed. 

robin reed 3
Robin Reed presenterte Starts strategiplan for 2020-2023 for klubbens samarbeidspartnere på Caledonien for snaue to uker siden.

Starts plass i hiarkiet

I arbeidet med strategien har økonomien i europeisk og norsk fotball blitt kartlagt. Reed trekker frem noen viktige ting som er interessant å merke seg:

  • Den norske ligaen er nummer 16 på tabellen over ligaer med høyest inntekter i Europa.
  • Norske klubber har langt lavere inntekter fra spillersalg enn for eksempel danske og svenske klubber. 10 prosent av inntektene i Eliteserien stammer i fra spillersalg, sammenlignet med 37 prosent i Danmark og 24 prosent i Sverige.
  • Pengene fra TV-avtalen fordeles svært ulikt i Norge sammenlignet flere andre ligaer. Om Start skulle havne på kvalikplass får vi rundt 8,6 millioner kroner fra medieavtalen, mens laget som vinner Eliteserien får 24,6 millioner.
  • Lønnsbudsjett korrelerer med tabellposisjon. Skal man øke sjansene for å stabilisere seg i Eliteserien må budsjettet til lønn (spillere og personal) økes.
budsjett og tabellpos
Side nr 6 i presentasjonen viser Eliteserie-klubbenes gjennomsnittlige lønnsbudsjett og tabellplassering fra 2016-2018. Foruten Kristiansund har alle klubbene i nedre sjikte av "lønnstabellen" enten rykket ned eller havnet på kvalikplass i løpet av perioden.

Disse tallene legger grunnlaget for klubbens mål om å øke inntektene i årene fremover, og tydeliggjør også betydningen av en vellykket modell for spillerlogistikk, og spillerutvikling.

-   Vi ser at alle klubbene som ligger i nedre sjikt når det kommer til personalkostnader har rykket ned eller havnet på kvalikplass i løpet av de siste årene. Unntaket er Kristiansund, som har overprestert i flere år ut i fra sitt budsjett. Samtidig vet vi at marginer for eller i mot kan utgjøre opp mot 12 poeng forskjell i løpet av en sesong. Klarer vi å komme opp på samme økonomiske nivå som klubber som Sarpsborg, Haugesund og Odd, så øker våre sjanser til å etablere oss i Eliteserien betraktelig.

For å komme opp på et inntektsnivå som muliggjør dette så må man også lykkes med spillerlogistikk.

-   Til nå har ikke utviklingsarbeidet vært en del av vår spillerlogistikkstrategi. Skal man drive bærekraftig som en utfordrerklubb bør man han ha en stor andel egenutviklede spillere i stallen. Vi har satser hardt på spillerutvikling siden 2016 og spesielt fra 2018. Kun fem klubber i Norge investerer mer penger i spillerutvikling enn Start. Vi har et mål om 40-50 prosent sørlandske spillere i stallen, sier Reed.

I dag er 15 av 29 spillere med A-lagskontrakt sørlendinger, og åtte av dem har status som "klubbutviklede" (vært i klubben minst i tre år i aldereren 12-21 år)

Reed er tydelig på at Start, og norske klubber forøvrig, er avhengig av å tjene mer penger på spillerlogistikk enn de gjør i dag.

-   For å lykkes med det må vi utvikle spillere som er attraktive for de ligaene som ligger i sjiktet over den norske. Som Belgia, Nederland og Portugal. Det er slutt på den tiden der norske spillere i fleng selges direkte til Premier League. 

Økonomisk potensial

Reed forteller at Start i et normalt år ville hatt inntekter på 46,4 millioner kroner i 2020. På grunn av Covid-19 og alt det har ført med seg ender vi trolig på rundt 34 millioner kroner i 2020.

-   Vår region har over 300.000 innbyggere og Kristiansand er Norges femte største by. Forutsetningene for toppfotball er gode i sør. Vi mener at Starts inntektspotensial er rundt 85 millioner kroner hvis klubben ligger stabilt på øvre halvdel av Eliteserien, sier Reed.

Det er omtrent på nivå med klubber som Strømsgodset, Odds ballklubb og Sarpsborg.

Start strømsgodset foto ntb scanpix 7
Jesper Norman Daland og Strømsgodsets Lars-Jørgen Salvesen i duell i serieåpningen i år.Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Vil gi Sørlandet et løft

For å nå målet så kreves det mye.  

-   Vi identifiserte 15 områder, som for eksempel analyse, trening, spillerlogistikk, markedsarbeid, arrangement og infrastruktur. Internt ga vi oss selv en vurdering og endte på et snitt på. 2,3 av 5. Det viser at vi har en vei å gå, sier Reed, og legger til at mangel på ressurser er mye av forklaringen på dette.

Han forteller at administrasjonen i Start i dag teller 4,5 årsverk, noe som er mindre enn på mange år. Skal klubben ta steg er man avhengig av å kunne øke bemanningen i årene fremover.

-   Vi har skalert det helt ned på det meste utenom sport. Nå skal vi bygge stein for stein, jobbe strategisk og systematisk over tid. Så handler det om å samle alle interessetagerne i Start bak en god kultur. Vi må tilføre våre samarbeidspartnere og våre omgivelser verdi, slik at vi får med oss hele Sørlandet, sier Reed.

Det er noe daglig leder Christopher MacConnacher er veldig enig i.

-   Start er mer enn bare seier eller tap på søndag. Start er en merkevare og en institusjon som må forstå sin kraft ut i regionen. Vi har en unik mulighet til å bidra positivt inn mot barn og unge. Vi gjør mye bra i dag, blant annet gjennom Start Life Support, men skal utvikle det videre. Vi skal være forbilder og gi inspirasjon. Gode idrettsprestasjoner og idrettshelter kan gi både land og regioner stolthet. Vi ønsker å gi Sørlandet et løft, men trenger også Sørlandet med oss for å ta det løftet, sier MacConnacher.

Her kan du laste ned å se hele PowerPoint-presentasjonen om strategien.

Annonse fra Obos-ligaen: