Lenge leve ikstart.no
Tidligere mediesjef i Start, Roy Emanuelsen, mener ikstart.no er klubbens viktigste mediekanal
Starts viktigste mediekanal har blitt voksen. I år er det 25 år siden ikstart.no ble etablert, eller start.no som var URL-adressen helt i begynnelsen.
For Start er egne mediekanaler sentralt med tanke på å nå ut til publikum. Det er nyttig av kommersielle grunner, for eksempel for å selge kampbilletter, men det er først og fremst viktig for å kommunisere med omverden. Gjennom egne mediekanaler har Start (og veldig mange andre virksomheter og organisasjoner) makt til å få gjennomslag for sin versjon av virkeligheten.
Dette kalles gjerne definisjonsmakt, og det forutsetter kompetanse, kanaler og publikum.
Start er derfor å finne på en rekke plattformer. Så hvorfor er ikstart.no den viktigste mediekanalen klubben disponerer?
Fordi det er klubben som eier plattformen, ikke Facebook, Snapchat eller Twitter. Ikstart.no har klubben kontroll på selv. Start slipper å forholde seg til algoritmene i sosiale medier, og trafikken inn på siden er det klubben som tjener på – ikke noen andre. Nettopp derfor var ikstart.no den viktigste mediekanalen i mine nesten 10 år i klubben, selv om det også var helt naturlig å etablere Start i sosiale medier.
Fra jeg kom inn i klubben som mediesjef på tampen av 2008 og frem til august 2018 var noe av det viktigste jeg gjorde å fylle Starts hjemmeside med innhold. Det var strategiske valg som lå bak innholdet som ble publisert. Målet var å profesjonalisere og gjøre nettsiden til et naturlig valg for alle Start-interesserte. Vi oppnådde svært gode lesertall, og mange så videoer og direktesendte kamper. Målet var at flest mulig skulle innom og sjekke nettsiden hver dag, helst flere ganger daglig. Sosiale medier, som Facebook og Snapchat, ble gjerne brukt for å «sende» publikum til ikstart.no.
Dugnadsånden har hele tiden vært avgjørende for satsningen på egne mediekanaler. Det var noen ivrige pionerer som dro det i gang. Etter hvert gikk mange mediestudenter «Start-skolen» og fikk nyttig erfaring som hjalp dem videre i medie- og kommunikasjonsbransjen. Noen gikk andre veien, de hadde lang fartstid som journalister, men valgte å bidra for klubben på dugnadsbasis da de ble pensjonister. Takk til alle som har bidratt med å lage innhold til ikstart.no i løpet av de 25 årene, og takk til alle dere som har klikket dere inn på ikstart.no og brukt nettsiden.
Start er heldigvis interessant stoff og oppnår mye oppmerksomhet i mediene rundt oss. Dette er fantastisk, og noe som mange organisasjoner misunner klubben. Som mediesjef minnet jeg om dette overfor spillere, øvrig ansatte og tillitsvalgte i klubben. Det var selvfølgelig viktig å legge til rette for at mediene kunne utføre sin journalistiske jobb knyttet til å dekke IK Start.
Samtidig er det utrolig godt å vite at klubben også kan komme med sin versjon av virkeligheten i egne kanaler. Til dette formålet er klubbens hjemmeside viktigst!
Lenge leve ikstart.no!